בשנות השמונים היו לו להיטים כמוFool if you think its overאבל זמן קצר אחרי זה, כריס ריאה זנח את סגנון אלטון ג'ון, שינה כיווןוהתחבר לגיטרה שלו. ריאה הוא כמו כוח שקט, אחד האמנים הבריטים שיוצרבעקביות ומפתיע כל פעם מחדש. תחשבו על הגיטרה של JJ Cale או מרק קנופלר, עם קול בריטון חם וצרוד וכשרון הלחנה וכתיבה נדיר. אחרי שבמשך יותר מעשרים שנה הוציא סדרה של אלבומים כמוthe road to hellשהיו שילוב של לייט בלוז וקטעים אינסטרומנטליים ג'אזיים משהו, ריאה חלהלפתע בדלקת לבלב קטלנית. מצבו היה בכי רע, עד כדי כך שהוא אפילו הקליטאלבום לייב מתוך סיבוב הופעות שנקרא בשם המורבידי: the farewell tour. אבל אז הוא גילה שחבוי בו גם כשרון ציור לא מבוטל, והחל לצייר כסוג שלריפוי בעיסוק, ובמקביל עבר ניתוח מסובך, בעל סיכויי הצלחה נמוכים. אבל הואהחלים –וכמו שקורה לאנשים אחרי שהם כמעט עוברים לצד השני, הוא קלט שבעצםהוא חי ונושם בלוז. פשוט בלוז. את המנוחה שנכפתה עליו, הוא ניצל כדי ליצורמפעל מוזיקלי חסר תקדים. באנגלית יש מילה: mammoth שלא במקרה היא גם "ממותה" ומשתמשים בה כדי לתאר משהו אדיר וכביר. בשנת 2005 כריס ריאה הוציאמארז /ספר בשםBlue Guitarsובו לא פחות מאחד- עשר דיסקים ו-dvd אחד, ומבחר מציוריו. במארז יש לא פחות מ- 130 שירים חדשים של ריאה וכל דיסק מוקדש לסגנון אחר של הבלוז: ההתחלה, קאנטרי בלוז, לואיזיאנה וניו אורלינס, ממפיס בלוז חשמלי, טקססבלוז, שיקגו בלוז, בלדות בלוז, בלוז סול גוספל ומוטאון, בלוז קלטי ואירי,בלוז לטיני, סיקסטיז וסבנטיז.... ריאה הוא לא מגלומן וגם אינו מנסה לחנך;הוא לא הוציא תחת ידיו מוצר דידקטי, אלא יצירה מקיפה שבאה מאהבה. לא צריךלהיות חובב בלוז כדי לאהוב את מה שהוא עושה. מי שאוהב רוק, קאנטרי, סול,גיטרות ומוזיקה טובה,ייהנה כאן מכל רגע. ריאה גם לא גרידי: הוא יכול היהלשחרר את הדיסקים בקצב איטי ולסחוט את הלימון במשך כמה שנים. אבל הוא לאניסה לעשות קופה מהמארז במקום זה הוא הוציא את כל אחד עשר האלבומים יחד,הוסיף dvd ומבחרציורים – וכל הסיפור הזה נמכר בסביבות שלושים פאונד בסך הכל. כשמשווים אתזה למסחטות הכספים כדוגמת הקופסאות של ניל יאנג ואחרים, שיש בהן מעט מאודחומר חדש, מבינים את הגדולה של ההחלטה שריאה קיבל. אחת לחודש אני צולל אלתוך היצירה המפעימה של האדם המיוחד הזה ולא יודע שובע. אחרי המפעל הזה,היה מעניין לראות מה יהיה הצעד הבא של ריאה, שכזכור, רק לפני כמה שנים היהעם רגל אחת בגיג הגדול בשמיים ואוטוטו ניגן בג'ם סשן עם הנדריקסופסטוריוס. אז בשנת 2008 הוא הוציא מארז נוסף:return of the fabulous Hofner bluenontes. הפעם זה היו בו "רק" שלושה דיסקים ו...שני וינילים, ובהם שלושים שיריםהמספרים את סיפורה הדמיוני של להקת ה"דלטונס" משנות החמישים, שניגנובסגנון "הצלליות", הסתכסכו, התפרקו, וחזרו בשנות הששים בתור ההופנר בלו נוטסשגילו א ת הבלוז. המארז נראה כמו משהו ששרד חמישים שנה, עם עטיפה מהוההבכוונה, וגם הדיסקים נראים כמו וינילים של פעם, עם הלייבלים של התקופהוהכל. המוזיקה כאן היא סיפור אהבה לגיטרות בכלל, ול"הופנר" בפרט. ריאהחוזר שוב לבלוז, מפליא לנגן ולשיר, כרגיל. גם אם הוא יפרוש עכשיו ויתמסרלציור, לא יהיו לי טענות אליו. אבל הוא עדיין לא ניגן את התו האחרון.השמועה אומרת, שעכשיו הוא מתחבר לשורשים הנפוליטנים מצד אביו, ועובד עלמוזיקה איטלקית. בליסימה.
תגובות
הביטורנט עדיין עובד על זה.
כל פעם אני לומד פה משהו חדש.