השטן, הסמויה וטום ווייטס




בימים אלה משודרת בערוץ "אקסטרה הוט" העונה החמישית של סדרת הטלוויזיה הכי טובה, לדעתי, כן אפילו יותר מ"הסופרנוס: The Wire שמשום מה זכתה לשם העברי "הסמויה". מבחינת הז'אנר אליו היא משתייכת, זו סדרת משטרה, אבל התואר הזה עושה לה עוול. זו סדרה על החיים. בפוסט הזה אני לא מתכוון להרחיב על הסדרה עצמה, אלא על המוזיקה שהיא חלק בלתי נפרד ממנה. פסי קול של סרטים וסדרות הם כבר מזמן הרבה יותר מסתם אוסף של כמה שירים המלווים את ההתרחשות. ו"הסמויה" מלאה מוזיקה אורבנית שמתאימה לתכנים שלה. זהו פסקול שנקרא diegetic: כזה הנובע ישירות מהעלילה: זה אומר שבסצנה שבה השוטרים מורידים כמה בירות בבאר, המוזיקה האירית שנשמעת, מנוגנת מה"ג'וקבוקס" שבמקום; מוזיקת הראפ שנשמעת בכמה סצנות חוץ, בוקעת מהרדיודיסק ברכב של סוחרי הסמים – וכן הלאה. לסדרה יצאו לאחרונה שני פסי-קול מעניינים, אבל הסיפור האמיתי הוא הסיפור של שיר הנושא. "הסמויה" (מבית HBO) מגלה מקוריות גם בתחום הזה: השיר המלווה את כותרות הפתיחה של כל פרק הוא Way down in the hole של טום ווייטס, שהופיע לראשונה בשנת 1987 בתקליטו .Franks Wild Years השיר מדבר על הצורך לשמור את השטן (יצר הרע, התמכרות, פיתויים, הרס עצמי – תבחרו מה מתאים לכם) עמוק בבור והוא אחד מהשירים הטעונים יותר בארסנל של ווייטס. אבל מפיקי הסדרה לא הסתפקו בגרסא המקורית של ווייטס, ושיבצו בכל אחת מעונות הסדרה, ביצוע אחר של השיר: The blind boys from Alabama מלווים את פתיחת כל פרקי העונה הראשונה. טום וויטס עצמו נותן את הביצוע שלו בעונה השנייה; בעונה השלישית משובצים האחים נוויל; עבור הרביעית הוקלט במיוחד ביצוע של חמישה נערים מבלטימור תחת השם "DoMaJe" ובעונה החמישית זו הגרסה של סטיב ארל, שגם ממלא בסדרה דמות של ג'אנקי לשעבר המפעיל קבוצת תמיכה לנגמלים. הביצועים שונים זה מזה בהתאם לאופי המבצעים: The blind boys from Alabama מבליטים אווירת הגוספל של השיר. טום ווייטס הוא טום ווייטס. האחים נוויל מבליטים את קול הקטיפה של האח אהרון בביצוע מלא נשמה. DoMaje נותנים ביצוע laid back והאינטרפטציה של סטיב ארל היא יותר בלוזית. מה שמשותף לכל ביצועי הקאברים, זה שהם חושפים את המלודיה של השיר, שבביצוע המקורי של וויטס, מכסה אותה, כרגיל, יש לומר, שכבה עבה של לכלוך, חספוס והבוץ של החיים.
הקאברים והעיבודים החדשים ממחישים את העובדה שחוץ מכישרון הכתיבה והקול המרוסק והייחודי שלו, טום ווייטס הוא גם מלחין מגוון מאוד. אבל כדי להגיע לזה, צריך לגרד. ככה זה עם יהלומים: צריך לדעת איפה לחפש אותם, לחפור ולחשוף. כאן הוא עושה את זה בהופעה. ולמי שמעוניין במילים, הנה:
When you walk through the gardenyou gotta watch your back
well I beg your pardonwalk the straight and narrow track
if you walk with Jesushe's gonna save your soul
you gotta keep the devilway down in the hole
he's got the fire and the furyat his command
well you don't have to worryif you hold on to Jesus hand
we'll all be safe from Satanwhen the thunder rolls
just gotta help me keep the devilway down in the hole
All the angels sing about Jesus' mighty sword and they'll shield you with their wingsand keep you close to the lord don't pay heed to temptation
for his hands are so coldyou gotta help me keep the devilway down in the hole

תגובות

David Peretz אמר/ה…
הביצוע של נערי אלבמה (איזה שם מטעה לאחד ההרכבים הכי ותיקים בעולם ) הוא זוכה פרס הנובל שלי לביצועי מופת. עד כמה שידוע לי, זה הביצוע ששכנע את מפיקי הסדרה לקחת את השיר הזה ולרוץ איתו.
הדחיסות המוזיקלית שטי-בון בארנט דחס לתך הליווי, ההגשה הטעונה שנוגעת בגוספל ובלוז בו זמנית מסמנת את כל המעבר של המוזיקה השחורה במאה העשרים ממוזיקה של הקהילות השחורות למוזיקת הקהל הרחב, סולו המפוחית ההליזי ומדהים כאחת, פשוט ביצוע לאוזניים שישקו.
אחרי שהעונה הראשונה הצליחה, נדמה לי שהם החליטו ליצור קו רציף אם כי מאופיין בין העונות ולתת לכל עונה ביצוע אחר. למיטב ידיעתי גם הביצוע של סטיב ארל (שמשחק מצויין להפליא את החונך של באבס במפגש הנגמלים מהסמים, וזאת בסגלל הסיפור האישי של ארל שעבר גיהנום סמים משלו) וגם הביצוע של נוויל בראדרס, הוזמנו והוקלטו במיוחד כדי לפתוח את הסדרה. למרות זאת אין ספק שהביצועים של בליינד בויז ווויטס עולים על כולם.
ואגב אני גם חושב שזו אחת מסדרות הטלויזיה הטובות ביותר שאי פעם שודרו.
אחלה פוסט

דויד פרץ
רסיבר אמר/ה…
תודה. השכלתי.

רשומות פופולריות